Болашақ мамандықты таңдау-әр адамның өміріндегі күрделі және жауапты қадам. Болашақ тағдыры, өмірдегі орны жақсы ойластырылған мамандық таңдауға байланысты. Әдетте, жастар өздерінің жеке қасиеттерін, психикасының ерекшеліктерін, жүйке жүйесін, темпераментті, ерікті саланы білмейді. Сынып жетекшісінің бейіналды жұмысы студенттердің білім мен дағдыларды игерудегі икемді тәсілге, олардың кәсіби өзін-өзі анықтауға ықпал етеді.
Баланың жеке басын қалыптастыру мен қалыптастыруда, оның жеке басын, қабілеттері мен мүмкіндіктерін ашуда, мүдделерді қорғауда жетекші рөлді әр түрлі білім беру мекемелерінің тәжірибесі көрсеткендей, сынып жетекшісі береді.
Сынып жетекшісі-өсіп келе жатқан адам үшін кәсіби мұғалім:
- адамзат мәдениетінің негіздерін игерудегі қоғам мен бала арасындағы рухани делдал;
- сынып ұжымының бірлескен қызметінің әртүрлі түрлеріндегі ынтымақтастық қатынастарын ұйымдастырушы;
- әр баланың өзін-өзі көрсетуі және дамуы үшін жағдайларды ұйымдастырушы, оның әлеуметтену процесін түзетуді жүзеге асыратын (психологпен, әлеуметтік педагогтармен бірлесіп) ;
-күнделікті өмір мен қызметті ұйымдастыруда, қоғамның әлеуметтік-экономикалық, саяси өмірін ұғынуда, кәсіби бағдарлауда көмекші, кеңесші;
- тәрбиешілердің, отбасының, қоғамның күш-жігерінің үйлестірушісі-бір сөзбен айтқанда, тәрбиеленушілердің қалыптасуы мен дамуына әсер ететін қоғамның барлық білім беру институттары;
-балалар мен жасөспірімдер командасында, бірлестікте, топта қолайлы микро орта мен моральдық-психологиялық климатты жасаушы.
Қабылданған ондаған, жүздеген, мыңдаған шешімдердің ешқайсысын өз мәнімен, тағдырға әсері бойынша Мамандық таңдау туралы шешіммен салыстыруға болмайды. Кім болу керек, қай жолға бару керек? Өкінішке орай, жастардың кәсіби өзін-өзі анықтауы көбінесе өздігінен жүреді. Бұл стихияға мектеп те жауап береді.
Бұл мәселе туралы ойлаған сынып жетекшісі, ең алдымен, біз кәсіби бағдар деп нені түсінетінімізді анықтауы керек. Кәсіптік бағдарлау-бұл оқушының мүдделерін, бейімділігін, қабілеті мен мемлекеттің мамандыққа деген қажеттіліктерін ескере отырып, мамандық таңдауда көмек көрсетуге бағытталған іс-шаралар жүйесі.
Мектептегі сынып жетекшісі өзінің оқушысы туралы көп біледі. Сынып жетекшісі пән мұғалімдерімен бірлесе отырып, пәнге деген қызығушылық туралы ақпарат алады, балалардың қайсысы өсімдіктер мен жануарларды жақсы көретінін, техникалық журналдарды кім оқитынын, технология сабақтарында қуана жұмыс жасайтынын біледі. Сынып жетекшісі белгілі бір қызығушылықтың қанша уақытқа созылатындығын, тұрақты немесе үстірт екенін анықтай алады. Сынып жетекшісінің міндеттерінің бірі-әр түрлі оқу пәндеріне қызығушылықты анықтау және қолдау, қызығушылық саласын зерттеу бойынша өз бетінше жұмыс істеуге ынталандыру, балаларды сабақтан тыс әлеуметтік пайдалы іс-шараларға тарту.
Алайда, оқушының қызығушылықтары көбінесе әр түрлі болатыны жасырын емес: ол математиканы да, тарихты да жақсы көреді, шет тілімен айналысады, сонымен қатар техникалық шығармашылық үйірмесіне немесе спорт секциясына қатысады және оны сәтті орындайды. Мүдделер мен бейімділіктер мүлдем көрінбейтін жағдайлар көп. Мұндай жағдайда қалай болу керек? Сынып жетекшісі оқушыларға өзін-өзі түсінуге, кәсіби талғамдарын анықтауға, кәсіби білім алу жолдарын анықтауға көмектесуі керек.
Сынып жетекшісінің қызметіндегі маңызды бағыттардың бірі-кәсіби білім беру. Бұл студенттерді кәсіптер әлемімен, мамандық таңдаудың негізгі ережесімен ("мен қалаймын, аламын, қажет"), мамандық адамға қойылатын талаптармен таныстыруды қамтиды. Кәсіби ақпараттың негізгі міндеті-кез-келген жұмыс түріне деген сүйіспеншілікті тәрбиелеу, жалпы елдің және белгілі бір аймақтың, атап айтқанда қазіргі кезеңдегі және жақын болашақтағы мамандардың қажеттіліктерімен танысу. Ол сондай-ақ еңбек нарығында сұранысқа ие мамандықтардың беделін көтеруі тиіс. Бұл жұмысты қашан бастау керек? Сіз 5-сыныптан бастай аласыз, біртіндеп ақпарат шеңберін кеңейтіп, қиындата аласыз.
Сынып жетекшісінің қызметіндегі жұмыстың ең көп таралған түрі - сынып сағаты. Оны жүргізу кезінде оқыту мен тәрбиелеудің дәстүрлі әдістерінен бас тарту керек – мұғалімнің оқушыға әсері. Оларсыз мүмкін емес, бірақ бұл пассивті әдістер. Мұғалім мен оқушылар, студенттер арасындағы қарым-қатынастың диалогтық формасына негізделген интерактивті әдістерге жиі жүгінген жөн. Сынып сағатының формалары әртүрлі болуы мүмкін. Олардың таңдауы команданың даму деңгейіне, сынып ерекшеліктеріне, балалардың жас ерекшеліктеріне байланысты.
5-сыныпта жаңа тәрбиеленушілерді кездестіре отырып, сынып жетекшісі "барлық мамандықтар маңызды"сынып сағатын жоспарлай алады. Оны КВН түрінде өткізуге болады және еңбек туралы мақал-мәтелдермен, мамандықтар туралы жұмбақтармен, кроссвордтарды шешумен, сондай-ақ әдеби материалды қолданумен жұмыс істеуге болады. Бастауыш мектептен келген балаларымыз Д. Родаридің "қолөнердің иісі қандай", " сізде не бар?"Михалков, А. Неліктен бұл шығармаларды сахналамасқа? Жұмыс, жұмыс, мамандық, мансап сөздерінің ең жақсы аудармашысына конкурс болуы мүмкін. "Адамдарға еңбек не береді" тақырыбында спикерлер байқауы, содан кейін еңбек өмірге қажетті барлық нәрсені – тұрғын үй, киім, тамақ береді деген қорытындыға әкелетін қорытынды әңгіме болуы мүмкін. Еңбекпен құндылықтар жасалады-ғимараттар, машиналар, өнер туындылары, сәулет. Еңбек табиғат байлығын сақтауға және арттыруға көмектеседі, еңбек процесінде адамдар бір-бірімен байланысады, білімді болады.
Мамандық таңдаудың маңыздылығы туралы айту кездейсоқ болуы мүмкін.
Ұсыныңыз пятиклассникам шығарма жазу "Кім болу?"Келесі сұрақтар басты назарда болуы мүмкін: болашақта қандай мамандықты таңдағыңыз келеді? Неліктен сізге бұл мамандық ұнайды? Бұл мамандықтағы адамдар не істейді? Бұл кәсіптің адамы жақсы жұмыс істеуі үшін қандай қасиеттер қажет? Сізде осындай қасиеттер бар ма? Бұл жұмыстарды талдау сынып жетекшісіне мамандық таңдаудағы жеке мотивтерді және кәсіби еңбектің алуан түрлілігі туралы білімді нақтылау арқылы баланың ішкі әлемін білуге мүмкіндік береді. Қамқор сынып жетекшісі бұл шығармаларды 9-сыныпқа дейін сақтайды, ал балалар мамандық таңдаумен байланысты балалардың қалауының сақталғанын көре алады.
6-8 сыныптарда "Аукцион" ойынын өткізуге болады. Мақсаты: мамандықтар туралы білімді өзектендіру. Оқушылар кәсіптерді бірнеше түрге бөлумен танысады:" адам-адам"," адам-табиғат"," адам-техника " және т.б. сынып командаларға бөлінеді. Әр команданың ойыншылары гонгтың үшінші соққысына дейін осы немесе басқа типтегі көптеген кәсіптерді атауы керек. Ойын барысы-ойлануға уақыт тапшылығы жағдайында жүргізушінің ойыншылармен тірі диалогы. Ойын мамандықтар туралы жалпы хабардарлық дәрежесін оңай және оңай табуға мүмкіндік береді.
Мұндай ойын "жаңа уақыт – жаңа мамандықтар" ауызша журналына "көпір"бола алады. Оқушылар сирек кездесетін және жаңа, көпшілікке танымал емес мамандықтар туралы материалдарды таңдап, журналдың "парақтарын" дайындайды.
Орта сынып оқушыларына "Мен кім боламын?" ұзақ мерзімді жобасын ұсынуға болады.». Мұндай жобаның мақсаты: балалардың әртүрлі мамандықтар туралы түсініктерін кеңейту, жұмысқа деген оң көзқарасты қалыптастыру, балалардың мамандықтар туралы ақпаратты іздеуге деген қызығушылығын ояту.
Жобаны іске асыру барысында оқушылар ақпараттық материалдарды, әртүрлі мамандықтағы адамдар туралы әдеби шығармаларды таңдайды, оларға суреттер салады, қызықты кәсіптегі адамдармен кездеседі және олардан сұхбат алады, кәсіпорындарға экскурсия жасайды (ата-аналар мұндай экскурсияларды ұйымдастыруда баға жетпес көмек көрсете алады). Экскурсия кезінде студенттерге белгілі бір салада жұмыс істейтін адамдардың қалай жұмыс істейтінін көрсету ғана емес, сонымен қатар қоғам үшін осы еңбек түрінің маңыздылығын түсіндіру қажет.
Жұмыстың нәтижесі қорытынды сынып сағаты болуы мүмкін. Онда жоба барысында құрылған "мамандықтар энциклопедиясы" ұсынылады. Оның әр бетінде белгілі бір мамандық туралы әңгіме, қызықты фактілер, иллюстрациялар, фоторепортаждар, сұхбаттар, өлеңдер және т. б. болады.
9-сыныпта сіз "оптимистер мен скептиктер"іскерлік ойынын өткізе аласыз. Ойынның мақсаты-кез-келген мамандықтың тартымды және тартымсыз жақтарын, қателіктер мен олардың салдарын білу. Осы ойынның көмегімен оқушылар әртүрлі мамандықтарды объективті түрде талдауға, олардың адамға қойылатын талаптарын ескеруге, қажетті қасиеттердің болуы туралы ойлануға үйренеді. Оқушылардың өздері ұсынған мамандықтарды талқылауға болады. Кейде әңгіме өздігінен жүреді. Мысалы, 28 маусым-бұқаралық ақпарат құралдары күні. Осы мерекемен кімді құттықтаймыз? Мектеп газетін құруға қатысқан журналистер, бұқаралық ақпарат құралдарының қызметкерлері және сыныптастары. Журналист ретінде жұмыс істеу оңай ма? Бұл мамандықтың артықшылықтары мен кемшіліктері қандай? Бір топ мамандықтың жағымды жақтарын іздейді, яғни. оптимист болады, екіншісі-мамандықтың барлық жағымсыз жақтары және бұл мамандыққа күмәнмен қарау керек.
Оптимистер: жұмыстың үлкен қоғамдық маңызы бар, өйткені журналистің жұмысының арқасында Халық маңызды оқиғалар туралы ақпарат алады; қызықты адамдармен кездесулер; көп нәрсені көруге мүмкіндік беретін іссапарлар; заманауи технологияны қолдану.
Скептиктер: жұмысқа орналасуға байланысты қиындықтар; өте ауыр мамандық, жеке өмірді қиындататын жиі іссапарлар; білім алу қиындықтары; үлкен жауапкершілік; жүйке жүктемелері; қалыптан тыс жұмыс күні; адамдармен үнемі қарым-қатынас жасау.
Бірлескен диалогта мамандыққа қойылатын талаптар анықталады: кең эрудиция, өмірге белсенді көзқарас, өткір сұрақтарға жауап таба білу, қоғам алдында объективті және жоғары жауапты болу, адамдармен қарым-қатынас жасау мүмкіндігі.
Орта мектепте әр түрлі диагноздар жүргізілетін сынып сағаттары маңызды. Кәсіби диагностика-кәсіби бағдар элементтерінің бірі. Сауалнама көмегімен бос уақыттағы кәсіби қызығушылықтар, ниеттер, хобби зерттеледі. Бұл ақпарат оқушының кәсіби мүдделерінің тұрақтылығын анықтай алады.